ارتباطات یکپارچه

 

ارتباطات یکپارچه یا UC ( Unified Communications) نوع جدیدی از ساختارهای ارتباطی است که از ترکیب ارتباط های مبتنی بر صدا (تماس های تلفنی)، پیام های فوری، چت (IM)، کنفرانس های صوتی و ویدئویی، کنفرانس های مبتنی بر وب، به اشتراک گذاری داده ها، ایمیل، پیام کوتاه و دیگر ارتباط ها پدید آمده است که البته همه ی این کانال ها الزاما نباید از یک سیستم باشند بلکه می توانند محصولات متفاوتی باشند که با یک رابط کاربری هم گرایی داشته و از طریق یک سیستم قابل استفاده هستند.

 

در ارتباطات یکپارچه کاربر می تواند ابزارهای ارتباطی خود را با هم بصورت هم گرا یکپارچه نماید و یا بعبارتی ساده تر میان ابزارهای ارتباطی خود یک ساختار اشتراکی ایجاد نماید. بعنوان مثال می توان پیامی را از طریق موبایل ارسال نمود و هم زمان در رابط ارتباط های یکپارچه آن را مشاهده کرد.

 

 

بطور کلی ارتباطات یکپارچه دستاوردی ارزشمند از سیستم های ارتباطی مبتنی بر شبکه و پدید آمده از تکنولوژی ویپ (VoIP) است. با توسعه سیستم های ویپ (VoIP) و ارتقا ترمینال ها یا همان دستگاه های کاربری در این سیستم، رشد تکنولوژی و نیاز کسب و کارها به ارتباط هایی فراتر از ارتباطی تلفنی باعث شده تا با اتکا به زیر ساخت شبکه و امکان انتقال هر نوع داده ای در این بستر، سایر ارتباط ها نیز در همین ساختار برقرار شود.

 

یکپارچگی در ارتباطات باعث تحرک بیشتر و چابکی سازمان ها خواهد شد، زیرا استفاده از یک رابط کاربری به جای چندین و چند دستگاه مختلف با کاربران یک سازمان اجازه می دهد بسادگی در محل های مختلف حضور داشته و با استفاده از رابط کاربری ارتباطات یکپارچه، به تمام ارتباط های برقرار شده با خود از هر نوع و شکلی از طریق همان یک رابط پاسخ گو باشند.

 

 شرکت های بسیاری در این زمینه پیشتاز بوده که از جمله آنها می توان به شرکت های نظیر Microsoft Lync – Skype ،Cisco، Avaya، Mitel، NEC، IBM اشاره کرد که هر کدام نسبت به دیگری دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود می باشند. گروه مهندسی ایرنکام  با بررسی و مطالعه برروی نرم افزارها و Appliance های این شرکت های بزرگ سعی برآن دارد تا محصولاتی متناسب با نیاز سازمان ها را ارائه نموده و سازمان ها را در جهت انتخاب درست هدایت و یاری نماید.